loading...
تقدیم به مادر سادات حضرت فاطمه زهرا ( س )
موعود بازدید : 7 جمعه 22 شهریور 1392 نظرات (0)

 

ممکن است یک نفر و یا هزار نفر قادر به تغییر دادن رفتار های ناپسند مردم شهر تهران نباشد، اما می توان با ایجاد همبستگی و اطلاع رسانی در تحقق جامعه اسلامی گام برداشت.

آیت‌الله محمد علی جاودان در ششمین نشست‌ واجب فراموش شده در قرارگاه ولی امر مشهد اظهار کردند: امر به معروف و نهی از منکر مهم‌ترین واجب فراموش شده است که موجب سعادت انسان و جامعه می‌شود.

 



ممکن است یک نفر و یا هزار نفر قادر به تغییر دادن رفتار های ناپسند مردم شهر تهران نباشد، اما می توان با ایجاد همبستگی و اطلاع رسانی در تحقق جامعه اسلامی گام برداشت.

آیت‌الله محمد علی جاودان در ششمین نشست‌ واجب فراموش شده در قرارگاه ولی امر مشهد اظهار کردند: امر به معروف و نهی از منکر مهم‌ترین واجب فراموش شده است که موجب سعادت انسان و جامعه می‌شود.

ایشان با اشاره به اینکه هیچ فردی قادر به شمارش گناهان خود نیست، افزودند: عیب‌های بسیاری در انسان وجود دارد که به دلیل عرف شدن در جامعه نادیده گرفته می‌شود، اما باید بدانیم این عیب‌ها گناه محسوب شده و ضروری است برای رفع آن‌ها تلاش شود.

ایشان با تأکید بر مسئله امر به معروف و نهی از منکر، ابراز کردند: هر کس می‌تواند در حد توان خویش به مسئله امر به معروف و نهی از منکر بپردازد و در این مسیر هراسی از خشم، انزجار و سخن‌های ناپسند نداشته باشد.

این استاد درس اخلاق با اشاره به جمعیت ده میلیونی شهر تهران، عنوان کردند: ممکن است یک نفر و یا هزار نفر قادر به تغییر دادن رفتار‌های ناپسند مردم شهر تهران نباشد، اما می‌توان با ایجاد همبستگی و اطلاع‌رسانی در تحقق جامعه اسلامی گام برداشت.

آیة الله جاودان با بیان اینکه تنها چیزی که انسان همیشه و در هر جا می‌تواند همراه خود داشته باشد، شخصیت وی است، اظهار کردند: دارایی و ثروت نمی‌تواند در همه مکان‌ها همراه انسان باشد، لذا برای ساختن شخصیت زیبای انسانی قوانینی وجود دارد که باید رعایت شود.

ایشان فرمودند: همانگونه که شستن دست و صورت برای رفع آلودگی انسان ضرورت دارد، خواندن نماز پنج گانه نیز برای تزکیه نفس ضروری است و با انجام این عمل ساده می‌توان در تهذیب نفس تلاش کرد.

این استاد درس اخلاق با بیان اینکه صفات و خصلت‌های خوب و بدی در ضمیر انسان وجود دارد که می‌تواند در ما بروز کند، بیان کردند: انسان با انجام امر به معروف و نهی از منکر برای ساختن ساختمان زیبای شخصیت خود تلاش می‌کند، لذا آنچه در دنیا انجام می‌دهیم بذری است که در قیامت از آن بهره می‌بریم، از همین رو امر به معروف و نهی از منکر قیام عظیمی است که در روز حسابرسی، توشه سفر آخرت انسان قرار می‌گیرد.

استاد با تأکید بر آثار سوء گناه عنوان کردند: انجام کارهای گناه آثار سوئی در جامعه دارد و در تاریخ نیز به اقوامی که به انجام کارهای گناه پرداخته و هلاک شده‌اند، اشاره شده است.

این استاد درس اخلاق تصریح کردند: برای عمل به امر به معروف و نهی از منکر هر کس می‌تواند از مسجد و یا محله خویش شروع کند و از کم توجهی یا بی توجهی افراد دلگیر نشود، زیرا عمل به این فریضه الهی به تدریج در جامعه اثرگذار خواهد بود.

استاد جاودان یکی از فضائل امر به معروف و نهی منکر را بالا بردن صبر دانست و ابراز کردند: شنیدن هر گونه سخن تلخ و توکل به خدا موجب بالا رفتن صبر و شکیبایی در انسان می‌شود.

ایشان در ادامه عنوان کردند: عظمتی که برای امر به معروف و نهی از منکر در روایات آمده حیرت آور است و به همین خاطر باید توجه ویژه ای به این موضوع صورت گیرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه تهران با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر برای خود فرد بسیار مفید و خوب است، تاکید کردند: امر به معرف و نهی از منکر، علاوه بر این که بر روی امر شده به معروف تاثیر می گذارد، بر رفتار خود آمر به معروف نیز موثر است.

آیت الله جاودان تاکید کردند: هرقدمی که برای امر به معروف و نهی از منکر برداریم یک قدم برای اصلاح نفس خود برداشته ایم و می توانیم عیوب اساسی وجود خودمان را درمان کنیم.

ایشان با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر صفات و خصلت های نیکویی در انسان پدید می آورد، اظهار کردند: هرچه انسان برای انجام عمل امر به معروف و نهی از منکر زمان بیشتری بگذارد، عیوب و نقص های جامعه بیشتر برطرف می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه تهران تاکید کردند: هرمورد امر به معروف و نهی از منکر سختی های جدید برای انسان به ارمغان می آورد که انسان را می سازد و نفس را ریاضت می بخشد.

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: به جز اهل اعراف همه ما درگیر احوال عظیم قیامت خواهیم بود، و در آنجا شخصیت حقیقی ما نمایان می شود و امر به معروف و نهی از منکر ثمره بسیار زیادی برای ساختن شخصیت ما دارد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
تقدیم به مادر سادات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 23
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 33
  • بازدید ماه : 116
  • بازدید سال : 137
  • بازدید کلی : 1,639